Інформація для громадян

Запитуєте - відповідаємо!

Запитуєте - відповідаємо!
До Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) звернувся громадянин з питанням щодо правового регулювання відповідальності за порушення законодавства про звернення громадян (інформація станом на 30.11.2022 р.)
 
Відповідь. Розділом ІІІ “Про звернення громадян” №393/96-ВР від 02.10.1996 р.   (далі - Закон) передбачено відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян. 
 
Відповідно до ст. 24 Закону особи, винні у порушенні Закону України “Про звернення громадян”, несуть:
- цивільну;
- адміністративну;
- або кримінальну відповідальність, передбачену законодавством України.
 
Статтею 25 Закону передбачено відшкодування збитків громадянину у зв'язку з порушенням вимог цього Закону при розгляді його скарги. 
 
У разі задоволення скарги орган або посадова особа, які прийняли неправомірне рішення щодо звернення громадянина, відшкодовують йому:
- завдані матеріальні збитки, пов'язані з поданням і розглядом скарги;
- обґрунтовані витрати, понесені у зв'язку з виїздом для розгляду скарги на вимогу відповідного органу;
- втрачений за цей час заробіток. 
 
Спори про стягнення витрат розглядаються в судовому порядку.
 
Громадянину на його вимогу і в порядку, встановленому чинним законодавством, можуть бути відшкодовані моральні збитки, завдані неправомірними діями або рішеннями органу чи посадової особи при розгляді скарги. Розмір відшкодування моральних (немайнових) збитків у грошовому виразі визначається судом.
 
Крім того, відповідно до ст. 26 Закону подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян та їхніх посадових осіб, керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством. 
 
Витрати, зроблені органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією незалежно від форм власності, об'єднанням громадян, засобами масової інформації у зв'язку з перевіркою звернень, які містять завідомо неправдиві відомості, можуть бути стягнуті з громадянина за рішенням суду (ст. 27 Закону).
 
Слід зазначити, що у ст. 28 Закону визначено, що контроль за дотриманням законодавства про звернення громадян відповідно до своїх повноважень здійснюють:
- Верховна Рада України та народні депутати України, 
- Президент України, 
- Кабінет Міністрів України, 
- Уповноважений з прав людини Верховної Ради України, 
- Верховна Рада Автономної Республіки Крим, 
- обласні, Київська та Севастопольська міські, районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, 
- сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі комітети, депутати місцевих рад; 
-міністерства, інші центральні органи виконавчої влади щодо підпорядкованих їм підприємств, установ та організацій.