Новини


Прес-центр 24 Лютого 2020 р.

СТЯГНЕННЯ АЛІМЕНТІВ ЗА РІШЕННЯМ СУДУ: ЗАГАЛЬНИЙ ПОРЯДОК ТА ОСОБЛИВОСТІ

СТЯГНЕННЯ АЛІМЕНТІВ ЗА РІШЕННЯМ СУДУ: ЗАГАЛЬНИЙ ПОРЯДОК ТА ОСОБЛИВОСТІ

Майбутнє кожної держави залежить від підростаючого покоління. Конституцією України передбачено, що батьки зобов’язані піклуватись про дітей до їх повноліття, а обов’язок держави – забезпечити реалізацію таких зобов’язань. Однією із найболючіших тем, що стосується багатьох українських сімей, залишається проблема належної виплати аліментів.

Основний законодавчий документ, за яким передбачено можливість виплати аліментів, є Сімейний кодекс України, в якому визначено, що є два варіанти вирішення способу виплати аліментів: за домовленістю та в судовому порядку.

У статті висвітлено загальний порядок та особливості стягнення аліментів на дитину в судовому порядку.

Для того щоб розпочати судовий процес щодо встановлення розміру та порядку виплати аліментів, той з батьків, з ким мешкає дитина, повинен звернутись до суду із позовною заявою. В заяві може бути вказано в якому вигляді позивач бажає отримувати аліменти - як певну відсоткову частку або у вигляді конкретно визначеної суми від офіційного заробітку відповідача (того з батьків, з ким дитина не проживає).

Варто звернути увагу на те, що до суду можливо також звертатись щодо збільшення розміру аліментів, оплати додаткових витрат на дитину, стягнення неустойки (пені) за прострочення сплати аліментів, індексації аліментів, зміни способу їх стягнення.

Після вирішення судом розміру та порядку виплати аліментів, видається виконавчий документ, який стягувач може надіслати особисто двома способами: по-перше, виконавчий лист разом із заявою про здійснення відрахування аліментів направити за місцем роботи особи, з якої стягуються аліменти; по-друге, звернутись до органу державної виконавчої служби чи приватного виконавця для примусового виконання. Крім того, у заяві стягувач має право зазначити відомості, що ідентифікують боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення (рахунок боржника, місце роботи чи отримання ним інших доходів, конкретне майно боржника та його місцезнаходження тощо).

Необхідно також пам’ятати, що у випадку, коли місцезнаходження батьків невідоме, ухиляються від сплати аліментів чи не мають можливості на даний момент утримувати дитину – державою призначається тимчасова державна допомога.  

Чи не найбільш важливим питанням в аліментних правовідносинах є визначення розміру виплат. Загалом, закон встановлює, що розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Прожитковий мінімум щорічно визначається законом України про бюджет на відповідний рік. Таким чином, прожитковий мінімум для дитини у 2020 році в розрахунку на місяць можна знайти в статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»:

- для дітей віком до 6 років: з 1 січня 2020 р. - 1779 грн, з 1 липня 2020 р. - 1859 грн, з 1 грудня 2020 р. - 1921 грн;

- для дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2020 р. - 2218 грн, з 1 липня 2020 р. - 2318 грн, з 1 грудня 2020 р. - 2395 грн.

Так, наприклад, якщо дитині 7 років, то розмір аліментів буде не менше ніж 1109 грн.

Також в Сімейному кодексі визначено, що рекомендованим розміром аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму, а не 50% від нього.

Однак, під час призначення розміру аліментів, судом враховуються всі обставини, що впливають на можливість виплат (стан здоров’я та матеріальне становище як платника, так і дитини, необхідність виплати аліментів іншим дітям, наявність непрацездатних чоловіка / дружини, батьків, наявність у платника додаткового майна тощо). 

Якщо платник аліментів має нерегулярний дохід, суд може визначити розмір аліментів у твердій грошовій сумі, яка підлягає щорічній індексації.

У випадку, якщо виникла якась термінова ситуація або отримувач аліментів хоче прискорити отримання аліментів, то має право звернутись до суду із заявою про видачу судового наказу про стягнення аліментів. В такому випадку такий документ видають у 5-денний строк без виклику учасників у судове засідання. Судовий наказ виступає виконавчим документом та підлягає примусовому виконанню без видачі на нього виконавчого листа.

Важливо відзначити, що моментом, з якого присуджуються аліменти на дитину є дата пред’явлення позову, а в разі подання заяви про видачу судового наказу - із дня подання такої заяви.

Ще одним важливим моментом є питання, чи можливо стягнути аліменти за минулий час?

Звісно ж, законодавець передбачив таку можливість. Однак, позивач має надати суду докази того, що було вжито всі можливі заходи щодо одержання аліментів, але відповідач ухилявся від їх сплати. В такому випадку суд може присудити аліменти за минулий час, але не більш як за десять років.

Після прийняття виконавчого листа державним виконавцем, виконавчі дії провадяться у відповідності до Закону України «Про виконавче провадження». Державний виконавець відкриває виконавче провадження, не пізніше наступного дня з моменту отримання документу, про що видається постанова про відкриття виконавчого провадження.

Існує два варіанти розвитку подій. В першому випадку, якщо боржник працює або отримує пенсію, державний виконавець виносить постанову, яку направляє за місцем офіційної роботи боржника або за місцем отримання пенсії  для подальшого відрахування в рахунок сплати аліментів на дитину. В другому випадку, якщо боржник не працює, нараховується щомісячно заборгованість, яка зростає. У разі якщо розмір заборгованості зі сплати аліментів перевищує 3 місяці до Єдиного реєстру боржників вносяться відомості про боржника. Після цього  майно боржника арештовується, вилучається та передається на реалізацію в рахунок погашення заборгованості зі сплати аліментів.

Якщо ж боржник ухиляється від виконання рішення та має заборгованість, до нього застосовуються такі санкції та обмеження:

- обмеження на виїзд за межі України, керування транспортними засобами, користування зброєю, полювання;

- виплата штрафу за несплату аліментів (за 1 рік заборгованості сплачується 20% від загальної суми заборгованості; за 2 роки заборгованості + 30%; за 3 роки заборгованості + 50%);

- виконання суспільно корисних робіт, що призначаються на підставі протоколу державного виконавця строком від 120 до 240 годин. Такі роботи є оплачуваними, а тому дають змогу боржникові поступово сплатити наявну заборгованість шляхом їх виконання(стаття 183¹ Кодексу України про адміністративні правопорушення).У випадку коли людина дійсно не може знайти роботу, а не тільки ухиляється від сплати, є можливість за рахунок виконання суспільно корисних робіт виплатити аліменти.

Загалом, зазначені обмежувальні заходи, покликані, у першу чергу, не покарати порушників, а скерувати на виконання батьківських обов’язків.

Варто відзначити, що органи виконавчої влади не зупиняються на вищезазначених засобах виплати аліментів і шукають додаткові способи, особливо якщо це стосується боржників.

Тому потребують уваги підписані 21 січня 2019 року Міністерством юстиції України Меморандуми про співпрацю з Державною службою зайнятості і Державною службою з питань праці.

Меморандум із Державною службою з питань праці  передбачає виведення у правове поле усіх роботодавців, які мають нелегальних працівників-боржників зі сплати аліментів. Державна служба з питань праці здійснюватиме перевірки недобросовісних роботодавців та співпрацюватиме із Державною виконавчою службою.

Головною метою Меморандуму з Державною службою зайнятості є забезпечення обмін інформацією щодо вакантних робочих місць всій території України. Непрацюючому боржнику державний виконавець повинен запропонувати добровільно працевлаштуватися на роботу на вільну вакансію, а у випадку його відмови, або небажанню працювати і отримувати дохід для сплати аліментів, до нього вже повинні застосовуватися суспільно корисні роботи.

Варто пам’ятати, що окрім загального порядку призначення та виплат аліментів, існує достатня кількість особливостей та нетипових ситуацій, що відображено в Сімейному кодексі України та в Законі України «Про виконавче провадження».

Отже, спираючись на все вищезазначене, необхідно лише додати, що діти – наше майбутнє. І саме від нас залежить яким це майбутнє буде.

 

Начальник Центрально - Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький)

Анатолій Буряченко

© Всі права на матеріали, розміщені на цьому сайті, належать Центрально-Західному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції (м. Хмельницький)