Новини

Нові інструменти для блокування реєстраційних дій!

Нові інструменти для блокування реєстраційних дій!
Робоча група Міністерства юстиції (а це не лише теоретики, а й практики нотаріуси, реєстратори та IT-фахівці  — ті, хто щодня працює із реєстрами, знає про всі їх сильні і слабкі технічні та процедурні сторони з власного досвіду) продовжує активну роботу над запровадженням технічних «щитів» від можливих порушень у єдиних і державних реєстрах та інструментів превентивного захисту для власників нерухомості та бізнесу.
Серед основних таких ініціатив, які пропонуються, — наступні: ??
Запровадити у програмному забезпеченні Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ДРП) автоматизований обмін з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) з метою отримання достовірних відомостей про назву юридичної особи, її керівників та здійснення перевірки повноважень представника. Створити технічні запобіжники для ДРП — блокування проведення реєстраційних дій у разі неузгодженості відомостей, вказаних у заяві про державну реєстрацію прав, та в ЄДР.
Реалізація цієї ідеї передбачатиме також удосконалення програмного забезпечення Єдиного реєстру довіреностей з метою налагодження його ефективної взаємодії з ДРП, зокрема в частині запровадження можливості блокувати проведення реєстраційної дії у разі закінчення строку дії довіреності представника юридичної особи.
Створити на порталі ДІЯ особистий кабінет власника нерухомості. Концепт такої опції полягає не лише у всім відомій фразі «Поінформований — значить озброєний»: для оперативного захисту майнових прав ми плануємо «озброїти» власників не лише інформацією, а й робочим інструментарієм! Новий функціонал повинен передбачати, що власник майна має не тільки оперативно отримувати сповіщення про вчинення будь-яких дій з речовими правами на нерухомість, а й повинен мати можливість блокувати  проведення таких дій (самостійно або через уповноважену ним особу). Звісно, вікно можливостей для такого блокування буде не безмежним. Маємо передбачити  виключення із цього правила: випадки, коли власник майна не зможе застосувати таке блокування, наприклад, у випадку, коли реєстраційні дії будуть проводитись на підставі судових рішень або в порядку звернення стягнення на майно тощо. Питання змістового та функціонального наповнення кабінету власника ще будуть опрацьовуватися робочою групою.  
Розробити внутрішній механізм, який дозволить здійснити групування суб’єктів у рамках записів про речові права в ДРП. Це забезпечить швидкий і зручний  пошук за суб’єктним критерієм.
Передбачити ідентифікацію суб’єктів за допомогою автоматизованого обміну ДРП із Державною міграційною і Державною податковою службами України. Пропонується реалізувати механізм автоматизованого обміну із зовнішніми системами для ідентифікації кожного суб'єкта.
Оновити довідники супровідних документів. Це  дозволить актуалізувати перелік типів документів, які є підставою для державної реєстрації, типів об’єктів, забезпечити їх інтероперабельність із іншими автоматизованими системами, та унеможливить зловживання з боку окремих державних реєстраторів. Планується створити  «деревовидну структуру довідника»: в майбутньому (в залежності від обраного типу документа) буде формуватися перелік обов'язкових дій та перевірок реєстратором.
Запровадити два основні типи об’єктів  —  земельна ділянка та об’єкт будівництва. Інші типи об’єктів будуть автоматично синхронізуватися під час інформаційної взаємодії з Державним земельним кадастром та Єдиною  державною електронною системою у сфері будівництва. Реалізація такої ідеї передбачатиме створення окремого обов'язкового переліку дій під кожен з двох типів об’єктів.
Передбачити можливість сплати адміністративного збору за проведення реєстраційних дій щодо нерухомого майна через застосунок ДІЯ (шляхом сканування QR-коду під час візиту до ЦНАПу або до найближчого реєстратора) — ще одна ідея, яку ми обговорювали на засіданнях робочої групи і яку плануємо реалізувати задля спрощення доступу громадян до реєстраційних послуг. Незабаром очікується запуск відповідних проєктів у трьох містах — Рівному, Хмельницькому та Одесі. Але реалізація таких проектів потребуватиме нормативного врегулювання: потрібно передбачити верифікацію електронних квитанцій у відповідних інформаційних картках.  
Це лише частина тих новацій, над якими працює робоча група. Після узгодження всіх позицій і технічних аспектів, перший блок нових інструментів в реєстрах ми плануємо запустити вже цього літа.