Інформація для громадян – право на звернення

Поштова адреса Хмельницького міжрегіонального управління Міністерства юстиції України для направлення звернень громадян: 29005, Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Володимирська, 91.
 
Офіційна електронна адреса Хмельницького міжрегіонального управління Міністерства юстиції України для направлення звернень громадян: info@justice-km.gov.ua.
 
Відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закону України), громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення (ч.1 ст.1 Закону України).
 
Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви(клопотання) і скарги (ч. 1 ст.3 Закону України).
 
Пропозиція (зауваження) – звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально – культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства (ч. 2 ст.3 Закону України).
 
Заява (клопотання) – звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо (ч. 3 ст.3 Закону України).
 
Скарга – звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб (ч. 4 ст.3 Закону України).
 
Звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об’єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань (ч. 1 ст. 5 Закону України).
 
Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне) (ч. 2 ст. 5 Закону України).
 
Звернення може бути усним чи письмовим (ч. 4 ст. 5 Закону України).
 
Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою (ч. 5 ст. 5 Закону України).
 
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення) (ч. 6 ст. 5 Закону України).
 
Вимоги до звернення громадян (ч. 7 ст. 5 Закону України)
 
У зверненні має бути зазначено:
прізвище, ім’я, по батькові особи, яка подає звернення;
місце проживання громадянин;
викладено суть порушеного питання зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги;
письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати; 
в електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
 
Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою ст. 7 Закону України. (ч. 8 ст. 5 Закону України).